بَاب
الْوُضُوءِ
مِنْ
الْقُبْلَةِ
68. Öpmeden Dolayı
Abdest Gerekir Mi?
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى
وَعَبْدُ
الرَّحْمَنِ
قَالَا
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ أَبِي
رَوْقٍ عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
التَّيْمِيِّ
عَنْ عَائِشَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَبَّلَهَا
وَلَمْ
يَتَوَضَّأْ قَالَ
أَبُو دَاوُد
كَذَا
رَوَاهُ
الْفِرْيَابِيُّ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَهُوَ
مُرْسَلٌ
إِبْرَاهِيمُ
التَّيْمِيُّ
لَمْ
يَسْمَعْ
مِنْ عَائِشَةَ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
مَاتَ
إِبْرَاهِيمُ
التَّيْمِيُّ
وَلَمْ
يَبْلُغْ
أَرْبَعِينَ سَنَةً
وَكَانَ
يُكْنَى
أَبَا
أَسْمَاءَ
Hz. Aişe (radiyallahu
anha)'dan rivayet edildiğine göre: "Rasulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem) O'nu öptü ve abdest almadı."
Ebu Davud dedi ki; Bu
hadis mürseldir. (Çünkü bu Hadisi rivayet edenlerden) ibrahim Teymi Hz. Aişe
(r.anha)'dan htçbirşey işitmemiştir. Ebu Davud dedi ki: Keza bu hadisi Firyabi
ve başkaları da rivayet etmiştir. Ebu Davud dedi ki; İbrahim et-Teymi kırk yaşına
gelmeden vefat etti. Künyesi Ebu Esma idi.
Diğer tahric: Nesaî,
tahare; Tirmiri, tahare; İbn Mace, tahare, Ahmed b, Hanbel
AÇIKLAMA: Hadis kadına dokunma ve öpmenin abdesti
bozmadığını söyleyen Hanefilerin delilidir.
Şafiiler
"nikahı haram olmayan kadının tenine dokunmak abdesti bozar derler ve bu
hususta "...Yahut kadınlara temas ederseniz" (Maide 6) mealindeki
ayeti kerimeyi delil getirirler ve sözü geçen ayet-i kerimedeki. لاَمَسْتُمُ kelimesinin hakiki manasının "erkeğin kadının tenine
dokunması" demek olduğunu söylerler. Şafiilere ve onların görüşünde
olanlara --ki Maliki ve Hanbeliller de belli şartlar dahilinde dokunmayla
abdest bozulur der-- bunlara Hanefiler tarafından şöyle cevap verilmiştir:
"Sözün hakiki manada kullanılmasına mani olan akli, şer’i, örfi... v.s.
alamet varsa, o zaman, sözün hakiki manasından çıkartılıp mecazi manada
kullanıldığına hükmedilir. Burada karine vardır. Bu karine şu üzerinde
durduğumuz 178 No'lu Hz. Aişe hadisidir. Binaenaleyh bu ayet-i kerimedeki
(Lems-dokunmak) kelimesi hakiki manasından çıkartılıp mecazen cinsi temas
anlamına nakledilmiştir."
Gerçi
bu Hz. Aişe hadisinin sahih olmadığını söyleyenler olmuşsa da bu hadisin
çeşitli yollardan rivayet edilen hadislerle kuvvetlenmesi, hakkındaki
tenkitleri çürütmüştür. Yine Hz. Aişe'nin rivayet ettiği Buhari'deki şu hadis
de üzerinde durduğumuz Aişe (r.a.) hadisini kuvvetlendirmektedir. "Aişe
(r.a.) Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in kıble tarafına yatardım, ayaklarımı da onun
secde edeceği yere uzatırdım. Secde yapmak istediğinde hafifçe bana dokunurdu.
Ben de ayaklarımı toplardım, ayağa kalktı mı yine yayardım."[bk. 712
numaralı hadis]
İbn
Abbas (r.a.)'dan buradaki "Lems'den maksat, cinsi temastır" dediği
variddir.
Bu
hadis erkeğin kadına dokunmasıyla abdestinin bozulmayacağına bir delildir. Ebu
Hanife ve iki talebesinin görüşü budur. Fakat tenasül organı münteşir halde
iken kadının fercine temas etmesi mezi gelmese bile abdesti bozar. İmam Ebu
Hanife ve Ebü Yusuf bu görüştedirler. İmam Muhammed ise mezi gelmedikçe bu temasın
abdesti bozmayacağı görüşündedir.
Malikilere
göre, cinsi cazibesi olan bir kadının açık olan veya hafif bir şeyle örtülü
bulunan herhangi bir yerine şehvetle, dokunan kimsenin abdesti bozulur. Bu
dokunma ister kasten olsun, isterse farkında olmadan olsun netice aynıdır.
Şafilere
göre: Herhangi bir yabancı kadının bir uzvuna, arada hiçbir örtü bulunmaksızın
dokunmak abdesti bozar. Abdestin bozulması için şehvetin bulunması şart
değildir. Bundan kadının saçları, dişleri ve tırnakları hariçtir. Keza Şafiilere
göre bir erkek veya kadın kendisinin veya başkasının oturağını veya tenasül
organını örtüsüz olarak elinin içi ile tutacak olsa abdesti bozulur. Malikilere
ve Hanbetflere göre de böyledir.
Ancak,
Maliki ve Hanbeliiere göre bir kadının kendi tenasül uzvunu tutması abdestini
bozar.
Netice;
kendisine nikah, helal oton (müsteha) kadının çıplak tenine, çıplak elle veya
çıplak vücudun herhangi bir uzvu ile dokunmak, hem dokunanın hem de dokunulanın
abdesti, Şafittere göre bozulur.
Maliki
ve Ahmed'den rivayete göre de şehvetle olduğu zaman bozulur, şehvetsiz olursa
bozulmaz.
Tenasül
uzuvlarının birbirlerine teması ise bütün mezheplere göre İttifakla abdesti
bozar.
Zira,
mezinin gelip gelmemesinde Hanefilerden bazılarının itirazı var ise de,
ibadette özenli tedbir gerektiği de unutulmamalıdır.